Enguany fa 4 anys que es va iniciar la xarxa de varietats comercials de favó. Durant aquest temps s’ha vist que AXEL, PROTHABON 101 i VINICIUS han mostrat un bon comportament productiu, sense diferències significatives entre elles, a les tres zones agroclimàtiques on s’han assajat (litoral de Girona, regadius de Lleida i secans frescals d’Artesa de Segre). La varietat hivernal AXEL és la que ha iniciat els tres casos la floració més tard i la que ha mostrat una mida del gra més petit.
XARXA DE VARIETATS DE FAVÓ. Durant les darreres 4 campanyes s’han assajat algunes varietats comercials de favó a la zona del litoral de Girona (la Tallada d’Empordà), als regadius de Lleida (Sucs) i als secans frescals de Lleida (Artesa de Segre). Les varietats assajades a les tres localitats han estat PROTHABON 101, AXEL i VINICIUS, i a la zona de Girona i dels regadius de Lleida també BORJANA.
Només s’han observat diferències significatives en producció en l’anàlisi dels resultats de 3 anys de la Tallada d’Empordà, essent BORJANA significativament menys productiva que la resta (Figura 1). En aquesta zona, PROTHABON 101 ha estat la que ha mostrat un rendiment més elevat els darrers 4 anys, però en canvi els darrers 3 anys de resultats s’ha vist superada per AXEL i en menor mesura per VINICIUS.

Als regadius de Lleida la varietat AXEL és la que ha mostrat una major producció, seguida per VINICIUS en l’anàlisi de tres anys (Figura 2).

Als secans frescals, les varietats més productives han estat PROTHABON 101 els darrers quatre anys i VINICIUS els darrers tres anys (Figura 3).

La única varietat de tipus hivernal assajada ha estat AXEL, i s’observa com en les tres zones ha estat la que ha iniciat la floració més tard. Ha estat també la que ha mostrat una altura de la planta més alta i una mida del gra més petit.
Pel que fa al contingut en proteïna destaca PROTHABON 101 per ser la varietat que ha obtingut uns valors més elevats.

Part de la informació d’aquest article s’ha obtingut gràcies al grup operatiu ‘Producció de faves (Vicia faba L.) per l’obtenció de proteïna vegetal amb destí a l’elaboració de productes per l’alimentació humana (FAVAPROT)’ - Grup operatiu de l’Associació Europea per a la Innovació en matèria de productivitat i sostenibilitat agrícoles (AEI-Agri), en el marc del Pla estratègic de la PAC 2023-2027-

Joan Serra
IRTA – Programa de Cultius Extensius Sostenibles
Josep Anton Betbesé
IRTA – Programa de Cultius Extensius Sostenibles
Roser Sayeras
IRTA – Programa de Cultius Extensius Sostenibles
Teresa Font
IRTA – Programa de Cultius Extensius Sostenibles
Joan Fañé
IRTA – Programa de Cultius Extensius Sostenibles
Maria Boix
IRTA – Programa de Cultius Extensius Sostenibles
Aina Perich
IRTA – Programa de Cultius Extensius Sostenibles
Berta Cunill
IRTA – Programa de Cultius Extensius Sostenibles
Andrea López
IRTA – Programa de Cultius Extensius Sostenibles